Kan du förlåta?

Hejsan fina ni!

 

Ledsen att jag inte skrivit på ett tag nu,

det är väldigt mycket som händer i mitt liv just nu så jag mår lite halvt bra sådär..

Men men, keep smiling thsough the rain-bättre tider kommer ju liksom!

 

hoppas det är bra med er i alla fall, och till er som är lika gamla som mig:

Hoppas det gick bra på nationella idag! ;D

 

Har haft no i stort sätt hela dagen idag, och det är inte precis favvo ämnet.. så det är lite surt!

men i övrigt har dagen varit jättebra!

 

Det är ju så sjukt härligt att det är vår nu! solen skiner och himlen är blå..

Nu börjar det skymma ser jag däremot, måste ge mig ut på en liten runda innan det är kolsvart ;)

 

tänkte först skriva lite om ett ämne, som är "kan du förlåta?"

 

Tyckte det var passande eftersom att det i år var med en låt i melodifestivalen vars refräng går så, och tänkte just efter lite att det är en sak många gå och tänker på.

Nu när man är i tonåren så är det ju väldigt mycket som händer, man får nya vänner, man blir osams med folk, as jobbiga saker händer och man gör kanske en del saker som man ångrar jättemycket efteråt. Det tror jag alla har gjort, sagt eller gjort något som kanske sårat någon eller något i den stilen som gör att man ångrar det och får väldigt mycket skuldkänslor som gör att man mår dåligt.

 

En del sånna saker kanske inte är menat mot någon utan bara är en dum grej man gjort och då kanske man undrar- vem säger jag förlåt till nu när jag gjort något sånt? Kan någon förlåta?

 

Vet ni, det finns en som förlåter allt.

Varför? Jo, för Han tog alla synder, allt ont du gjort, tog han redan på sig för ca 2000 år sedan när Han dog på ett kors. Du är förlåten, du kan gå fri nu. Du behöver inte känna dig nere, för du är förlåten av Gud.

 

Detta betyder inte att man kan gå och göra något as dumt varje dag, tvärtom. Eftersom att Han gjorde detta för oss, borde inte vi då visa tacksamhet och inte göra lika mycket dumt längre? Borde vi inte vara lite mer tacksamma?! Nej. tydligen inte. Det är okej att snacka skit om varandra. Det är okej att kasta sudd på dendär killen i klassrummet. Det är okej att svära... För Gud älskar ju mig ändå!

VISST! Han älskar dig ändå, men Han dog för dina synders skull, för att du inte skulle gå och bära på dem själv, och tacken är att du bara fortsätter och fortsätter även om du vet att "det du vill att människor ska göra för dig, de ska du göra för dom"? Det är inte okej! Klart Han älskar dig ändå, och du är förlåten. Men man blir ju egentligen inte förlåten förrän man bett om förlåtelse.

 

Det är därför vi ska gå till Gud och be om förlåtelse:

Kan du förlåta?

 

Klart Han förlåter dig. Men brukar du göra såhär:

Du blir osams med någon för att du sagt/gjort något dumt mot den, personen du gjorde det mot blev ledsen, och sen ber du om förlåtelse. Efter att personen förlåtit dig så gör du om samma sak igen, och igen, och igen.

 

Brukar du göra så?

Tror inte det va?

 

Alltså ska vi inte göra om samma skitgrejer och komma och be om förlåtelse för samma sak 1000 gånger,

vi ska be om förlåtelse ocn ändra på oss!

 

Någon som håller med?

 

Vi måste tänka på alla människor runt omkring,

kanske du känner just nu att det är någon du borde be om ursäkt till?

Gör det.

 

och kanske du kan förlåta något som har gjort dig illa?

 

Ingen är perfekt, alla gör vi misstag, men ändå, försök.

 

Tänk efter.

 

 

 

Blessings.

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0