Svaghet.

Satt i morse och märkte att jag gått upp alldeles för tidigt, eller snarare ca en halvtimme, men ändå. Blev lite sur, men sen kom jag på att: varför inte ha en liten stund med Gud såhär halv 7 på en torsdagsmorgon? Vad kan stoppa mig? Inget.
Så jag satte mig ner och slog upp ett ställe i bibeln jag läste igår: 2 Kor 11:30 och fram till 12:10. Jag har kännt mig svag på senaste tiden, och just där står det om hur vi är starka i vår svaghet.
Efter att jag läst, tog jag upp pennan och min anteckningsbok och det var som om Gud skrev genom min hand, fast som om det var jag som sa det. Det lät krångligt, men i alla fall, kände starkt att jag skulle skriva det som Han sa till mig här på bloggen, så det blir dagens inlägg.
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Svaghet.

Ett ord som många fruktar. Ett ord som många mår dåligt av. En känsla som ingen vill ha. Svaghet.
Att vara svag. Vad innebär det?
Man känner sig hjälplös, övergiven, borta, trött, man har ingen ork kvar. Det enda man kan göra är att be om hjälp, så att någon annans styrka kan hjälpa en själv,
 
Människor, alla människor, har oftast svårt att visa svaghet. Man tror att man är jobbig eller påträngande om man ber om hjälp. Man gör upp egna teorier om hur folk ska reagera om man ber om hjälp och visar sig svag.
Men det finns en som vet när du är svag. Det finns en som vet när du känner dig hjälplös och jobbig. Det finns EN som vet, och det är Han som bär dig, just nu, i din svaghet. Herren.
 
Han känner dig, Han är med dig och Han hjälper dig.
Tappa inte hoppet, för det är i svagheten, då vi inte kan göra så mycket själva, som Gud kan gripa in. Han kan göra sitt verk om du ber Honom, alltså är vi på så vis starkare i svagheten. För vi förstår tillslut att vi behöver hjälp, och då gör vi inget motstånd mot Gud när Han hjälper oss, för vi inser att det är precis det vi behöver.
 
Vi låter Honom förändra oss och hjälpa oss. Han ger oss Hans styrka och hoppet tillbaka.
Han väcker en ny dag och du vaknar med ny kraft och känner Guds starka närvaro.
 
Så, var inte rädd för att vara svag. Var istället rädd för att inte visa din svaghet.
Det är först när du erkänner svagheten för Gud som Han kan gripa in. Han tränger sig inte på, Han sträcker bara alltid ut en hjälpande hand till dig. Han erbjuder bästa möjlige hjälp. Han erbjuder sin kraft, sin ande & sin nåd.
 
I svagheten är det endast Gud som kan hjälpa dig på djupet. Så:

Låt Honom göra sitt verk i dig.
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det var det min hand skrev i morse. När jag sedan läste igenom det så kände jag hur det berörde mig på djupet, men jag kände som sagt också att jag skulle skriva det här. Hoppas någon kände likadant som mig.
 
2 Kor 12:10 "Jag gläds åt svaghet, förolämpningar, svårigheter, förföljelser och nöd när det är för Kristi skull. Ty när jag är svag, då är jag stark."
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0