Hjälper du till?

Nu har julskyltningen börjat här och där.
Sakta väcks drömmar och längtan hos barn och vuxna, drömmar om nya saker.
Nya prylar, nya kläder, nya handdukar, nya mobiltelefoner.
Julhandeln har redan börjat. Julklappsrim börjar spånas i bakhuvudet.
 
Jag ÄLSKAR att fixa och dona inför julen. Och jag är inte ensam, det vet jag.
MEN idag fick jag verkligen insikt om hur min egoism har präglat varje jul sedan jag var liten.
Bara jag får det mysigt. Bara jag får allt jag vill ha. Bara jag får det där julgodiset.
Bara jag får ge dom bästa presenterna som folk blir mest glada över. Jag, jag, jag, jag.
Det är dags att jag - och DU - tar vårt ego i kragen och får upp ögonen för vad julens budskap handlar om!
Jesus säger i Markusevangeliet 12:30-31;
 
"[...] och du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. Sedan kommer detta: Du skall älska din nästa som dig själv. Något större bud än dessa finns inte. "
 
Så, frågan är: Vad har detta med julen att göra?
Svaret är: Jesus föddes. Gud blev till människa.
Allt detta på grund av att han älskade oss.
Och han kom hit till jorden för att visa oss den kärlek han har för oss,
så att vi skulle lära oss att gensvara på den - och ge den vidare.
 
Jag har hört tusentals gånger att "julens budskap handlar om kärlek",
men just idag förstod jag hur lite jag hade fattat.
Varje år har jag läst om, hört om, sett på tv etc,
hur julen är en "tid då vi ska bry oss om alla".
Oavsett vem de är, hur de är, vad de gör, var de kommer ifrån, hur de lever. 
IDAG fattade jag grejen.
IDAG fick en tjej på 19 bast i ett hus i småland, en aha-upplevelse.
 
Den här julen ska inte få bli ännu ett år där jag säger att
"Nästa år kanske jag gör något.."
"Nästa år kanske jag inte ska köpa så mycket.."
"Nästa år ska jag inte önska mig så mycket.."
Alla dessa fraser har berott på min egoism:
Jag vill vara BEKVÄM på julen.
Jag vill inte få något FÖRSTÖRT på julen.
Jag vill ju kunna fira SOM JAG ALLTID GJORT.
 
Nej. I år ska jag göra ett val för min framtid. Inte "nästa år", inte "om två år", i år.
Och jag utmanar alla jag känner, alla jag känt, alla jag kommer känna, och alla som jag aldrig kommer att lära känna - att göra PRECIS SAMMA SAK:
- Att sluta låta egoism prägla julen.
 
VARJE JULKLAPP som jag ska ge till någon i år kommer involvera något som gör skillnad för någon annan. Saker köpta på secondhand där pengarna går till välgörenhet, en gåva till något arbete gällande utsatta människor, något som säljs till förmån för något som hjälper någon annan - YOU NAME IT!
Det är ingen stor grej, det kommer inte förändra hela världen. Men det kanske kommer förändra en människas värld, och då är jag mer än glad över att ha fått hjälpa till. Detta är en liten grej som vem som helst kan göra för att förändra världen en smula åt rätt riktning. Det handlar om kärlek. En större kärlek.
En STÖRRE kärlek än kärleken till sig själv, sin familj och sina vänner.
Det handlar om en kärlek som påverkar människor utanför ditt liv.
En kärlek som ger och inte kräver tillbaka.
En kärlek till en värld, människa eller ett samhälle som lider.
 
Så, jag utmanar dig: Använd din fantasi och ge julklappar med större betydelse i år. Du kanske ska ge en julklapp till tiggaren utanför konsum? Kanske bjuda din ensamma granne på julbord? Låt kärleken prägla din jul. Du kan göra skillnad för en människas värld. Och tillsammans kan vi, genom detta, göra skillnad för hela mänskligheten. Hjälper du till?
 
 


Kommentarer
Lina Husberg

ÅH SOFIA! AMEN! Så bra skrivet! Cred till dig syster!! <3

2015-11-09 @ 14:45:43
URL: http://nouw.com/linahusberg


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0