en helt vanlig onsdagskväll.

hej på er!

Sitter nu framför dataskärmen och pustar ut med en kopp te i handen.

gött med te mitt i en så intensiv vecka.

 

I måndags var det plugget sen rep, i går var det plugget sen rep, idag var det plugget sen rep, i morgon blir det plugget sen konfa och på fredag.. gissa?.. jo! plugget sen REP! haha om det är konsertvecka så är det, fullt upp med rep inför en 70-tals konsert som är i helgen, därför är det skönt att stanna upp lite och sätta sig ner med en kopp te framför datorn och skriva ett litet blogginlägg.

 

Dagens "ämne" jag tänkte skriva om är oss. Som vanligt helt enkelt, men nu menar jag mer oss och pengar.

 

Kolla på denhär videon innan ni läser resten:

 

 

 

jaa ni.. hur tänker ni när ni ser detta?

Det jag reagerar på är hur vi tänker, varför gör vi såhär?

jag ska inte säga att jag inte gör det själv, jag älskar att shoppa och hitta roliga kläder som man kan kombinera med olika detaljer, men om vi offrade dendär tröjan vi hittade på bikbok för 5o spänn,

om vi skippade att köpa de där snygga conversen som du visste att du redan hade i rött hemma,

då kanske fattigdomen i världen kunde ta slut.

 

Om vi bara blev villiga att ge bort lite till de som verkligen behöver pengar för att överleva,

då skulle världen återigen få tillbaka mitt hopp om fred och att fattigdomen skulle ta slut.

 

hör ni på videon hur lite som krävs för att alla människor på hela jordklotet skulle bli mätta?

medans vi bor i våra varma hus och har våra favoritkläder så lever en del folk på gatan.

de äter sig inte mätta, de klär sig i det dem hittar, och vad gör vi?

Jo, vi skiter fullständigt i det!

Varför ska just jag skicka pengar ner till afrika?

Varför jag som är så "fattig" när jag kan köpa dedär läckra gula conversen även om jag redan har ett par?

varför jag?

 

JO! för att om världen ska förändras så måste man börja med sig själv!

"If you want to make the world a better place,

take a look at yourself and make a change."

 

Det är inte lätt. Det påstår jag absolut inte.

Men det är heller inte mycket som krävs!

 

om du inte vill skänka pengar, vet du vad du kan göra då?

man kan faktiskt skicka ner lite av sina gamla leksaker som ligger och dammar som man tror att något barn skulle uppskatta, kanske dendär tröjan jag aldrig använder som jag sprang på dendär dagen på a6 eller något.

 

Jag tror ni vill som mig, att det ska ske en förändring. Om det ska hända något i världen måste vi samarbeta,

men det första steget är att se på sig själv och fråga sig "vad kan jag göra?"

 

Har faktiskt ett exempel, min fina 12-åriga kusin Simon gav för några år sedan bort en get till min mormor i julklapp. Nu svimmar några framför datorn för att ni får bilder av en get under julgranen va? haha, han gav bort en get som en gåva på ett kort, mormor fick inte geten, utan den fick några andra som verkligen behövde en get i något annat land.

 

Getter ger mjölk, och kan faktiskt rädda livet på en fattig familj, och detta hade min kusin letat fram på internet själv, och det var ju några år sen, han kanske var 8-9 år eller något.

 

Det är så vi ska göra, det är DET VI SKA GÖRA! Kom igen, det är ju så det börjar!

Nu behöver vi andra också fatta detta, ska själv klura ut något sätt som jag kan hjälpa till på,

gör det du också! ;)

 

Kolla på videon och tänk "vad kan jag göra?",

för vet du? tillsammans kan vi rädda världen, bara vi vill.

 

// Fia

 

tar en liten nostalgibild från peter pan :')



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0