Fisk.

Tusen tack för alla peppande kommentarer och att ni fortsätter läsa goa ni :)
Gud välsigne er! :D

Som ni ser på inläggets överskrift är dagens ämne fisk.
många kanske inte tänker så mycket på det, men det var faktiskt en symbol som kristna förr i tiden
använde för att representera deras tro, och den andvänds än idag.
men VARFÖR en fisk?

jo, förr i tiden, för väldigt länge sen var det i många länder förbjudet att vara kristen.
men för att alla kristna skulle "hitta varandra" så använde de sig av sanden/marken.
Om de mötte en ny människa målade de en båge i sanden och om personen de mötte var kristen,
så fyllde de i en båge i motsatt riktning så att det blev en fisk och då visste de båda att de hade samma tro.
såhär blev alltså resultatet:

detta tecken visste alla kristna då, praktiskt va?

och när jag hör ordet fisk så tänker jag ofte på en bibelberättelse.
den står i alla fyra evangelier Matteus, Markus, Lukas och Johannes.
har hittat det här i min bibel nu, Luk 5:1-11
och det handlar om när Jesus kallar till sig sina första lärljungar,
alltså de som följer med Honom på Hans resor och de som verkligen får se och uppleva
alla under Han gör och får vara med på all Hans undervisning.
Fatta va coolt liksom?!
Gå med Jesus, bli utvald av Honom att följa med Honom!

I alla fall, det jag egentligen skulle säga om dessa första lärljungar var att de var fiskare.
det var liksom inget speciellt jobb som man fick mängder av pengar på och blev jätterik på,
det var ett jobb som många hade på den tiden, inget speciellt med det.
Men Jesus kommer till dom och säger "följ mig, jag ska göra er till människofiskare."
och de bara släpper näten och jobbet och följer Honom.

Vilken respekt Jesus måste ha, fatta vilken grej?
de släpper sitt jobb, allt de lever på, för att bara följa Honom!
jag säger bara wow.

Men vad har detta med oss att göra då?
vi levde ju inte då, kan vi också bli sånna där lärljungar eller människofiskare?
varför skriver jag just om detta?

Jo, för att det gäller än idag.
Jesus kommer ta kontakt med alla människor på något sätt,
vissa vill inte och försöker få bort det, men det kommer åter igen att komma,
de där tankarna på Gud, som hoppar fram ibland i tankarna..
vart med om det?
Det kan va Gud som försöker få kontakt!
precis som människorna i länderna förr i tiden då det var förbjudet att vara kristen,
de målade i sanden för att få kontakt och hitta varandra,
Gud, han tränger in i tankarna istället.
men det behöver inte vara så.
Han kan möta dej på olika sätt!

han har mött mej på många olika sätt,
genom bön, berört mej genom lovsång, fått mej att gråta konstant i typ 15 min,
fått mej falla ihop,
alltså han använder många sätt att beröra på beroende på vem personen i fråga är.

men det jag framför allt vill säga är att Han aldrig kommer ge upp,
för Han vill göra dig till människofiskare också.
Han vill att DU ska vara Hans lärljunge.
han är den som vill att du ska fylla i Hans båge på marken så att det blir en fisk.
Han vill att DU ska följa Honom.

Han kommer inte ge upp förrän du har insett att Han älskar dig och att Han alltid är med dig.

hoppas ni förstår vad jag vill säga ^^

Vi behöver ha kontakt för att överleva som kristna.
Kontakt med Gud framförallt, men även andra kristna
.

annars är vi så ensama, och vi behöver alltid någon för att överleva.
Vi behöver Jesus.

Var på teenstreet återträff förra helgen och då skulle vi tänka på eller skriva vem Jesus är för oss,
här är det jag skrev:

"Om jag är fisken, så är Han vattnet.
Om jag är gräset, så är Han klorofyllet.
Om jag är barnet, så är Han fadern.
Om jag är fåret, så är Han herden.
Om man tar bort vattnet från fisken,
klorofyllet från gräset,
fadern från barnet
och herden från fåret,
då skulle dessa inte överleva.
Fisken behöver vattnet för att leva, för den var skapad för att leva med det,
lika väl som att gräset behöver klorofyll, barnet behöver fadern och fåret behöver herden.
Lika mycket som dessa behöver varandra behöver jag Jesus.
Han är min räddning,
Han är min fräldare,
Han är den som får mig att leva."



tack för mig, det var det jag ville skriva idag :)

Hoppas ni haft en lika go helg som mig, och ha det gött nu!

//Fia












Kommentarer
Mirre

asfint skrivet ju! och du har verkligen en poäng med det hela! :) jag satt hela tin och tänkte "åh, det där är ju sant... och de där... och de där...osv." :D hahah :) och grejen om fisken å vattnet och gräset å klorofyllet, och de där var ju asfint! smart tjej helt enkelt! God bless you :)

2012-02-07 @ 17:10:51


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0