Den så kallade "skillnaden" på människor.

Hej på er! 
 
har ni märkt hur världen ser ut idag?
det blev ganska klart för mig på sammhällslektionen jag hade idag,
började tänka lite på samhällsklasser,
finns dessa idag?
 
många säger: oh nej! så gammalt!!
 
är det det?
 
jag tycker alla människor är lika mycket värda,
men jag kan erkänna att jag inte tycker om alla människor..
det gör nog ingen här på jorden, alla har nog någon man inte gillar lika mycket,
annars vore världen lite annorlunda..
Hur skulle förhållanden kunna exictera om alla tycker om varandra lika mycket?
svar: det funkar inte. 
 
men vissa tycker inte om hela så kallade "samhällsgrupper".
Det finns rastister. nazister osv.
även mobbing, trakasseri, jaa, det är många som mår dåligt av att gå till skolan eller jobbet pga detta.
 
och varför?
jo, för att vissa människor tror att dessa samhällsklasser fortfarande exicterar och lever efter dom.
att de är lite mer värda och ser ner på andra som inte har lika mycket inkomst eller lever ett annorlunda liv.
 
Vad är detta?
Är vi inte människor allihop?
 
T.ex. hur kunde SD komma in i Sveriges riksdag?
vem röstade på dom? 
vet de som röstade vad det innebär?
Att alla som är från sverige är lite mer värda.
 
Vet ni? DET ÄR LÖGN!
 
Jag tror på Gud, och det är inte tillåtet i vissa länder.
där blir folk dödade pga att de är kritstna.
 
Jag tror att Gud skapat oss till sin avbild, 
och därför är alla vackra,
därför hör alla ihop på något sätt,
därför är alla lika mycket värda,
för alla har lika mycket av Gud i sig
och alla är lika fina även om alla är unika.
 
Ett tag i USA var det otroligt mycket rasism. 
och det var inte länge sen.
Svarta hade egna kvarter att gå till,
de fick inte vistas i de vitas områden etc.
 
Det fanns en man som ville ändra på detta. Med Guds hjälp så stod han emot dessa "lagar" som skapats i samhället.
 
Jim Zwerg.
 
Han och några andra, blandad färg på hy, gick t.ex. tillsammans in på en bar där bara vita fick vara och satte sig där. folk började smälla flaskor i deras huvuden, skrika åt dem, försökte dra ut dem, men de satt kvar, även om de skadades mer och mer. folk blev galna och förstod inte hur de kunde göra så här, svarta var ju engligt dem mindre värda.
  
här är en bild på händelsen.
   
 
de åkte även buss, de vita satt jämte de svarta, bussen blev totalförstörd. Man kan säga att dessa människor offrade i stort sätt sitt liv för att kunna visa värdlen att alla var lika mycket värda. 
 
här är en bild på bussen, både när de började åka och efter den blev förstörd.
Dessa kallade sig själva freedom riders som ni ser påbilden, och det var va de var.
 
alla blev väldigt skadade genom denna bussresa, t.ex. ledaren Jim Zwerg.
här är en kort intervju med honom efter bussresan där de satt varannan vit varannan svart,
ni ser ju hur han ser ut:
 (om ni inte ser ett youtube klipp, gå in på:
http://www.youtube.com/watch?v=uQbqzaRAql8 
att lägga upp klipp ville tydligen krånga för tillfället..)
 
Lyssna på vad han säger. De kan offra sina liv för att se världen bli annorlunda,
det vill jag också.
 
jag vill inte ha dessa regler i vårt samhälle, i vår värld.
jag vill att alla ska leva ett bra liv och kunna va sig själva och att alla ska hjälpa varandra.
 
vet ni? om vi levde efter det, skulle alla problem vi har i vår värld vara lösta nu. 
 
ingen svält, för vi hjälper ju varandra och skickar både mat och pengar.
Inga krig, för alla vill vi leva bra liv och då tänker vi inte förtöra andras liv genomkrig.
 
alla problem skulle va lösta om alla började tänka
och leva efter: alla är lika mycket värda.
 
har ni funderat på det?
 
tack för mig.
 
Gud välsigne er.
 
//Fia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0