Lucia.

Sitter lagom sliten i köket.
En sjukt intensiv vecka är bara förnamnet.
Sen i söndags har jag haft 17 Luciaföreställningar,
och på hälften av dom har jag varit Lucia.
En av mina idoler måste jag säga.
 
Vet ni vilken stark tro Lucia hade? HON VAR SÅ COOL!
Hon levde under 300 talet på Sicilien och hon var en djupt troende kristen.
Trots alla motgångar i livet och svårigheter hon stötte på så litade hon på Gud av hela sitt hjärta.
Hon blev dödad för sin tro, för på hennes tid var det olagligt att vara kristen på Sicilien.
Tänk att hon gick emot lagen och bara forsatte förlita sig på Gud? Hon har en fantastisk, dock tragisk, men fortfarande fantastisk historia och när jag blev utlottad att bli Lucia kändes det verkligen som en ära.
För som sagt: hon är en förebild i tron för mig.
 
Det var tungt att va Lucia dock. Men trots stearin i håret och nacken och tillfällen då jag nästan svimmade pga att ljusen tog all syre så kände jag hela tiden hur jag orkade. Varför? Det kan bara Herren svara på. För jag kände hur han ständigt fyllde mig med ny kraft.
 
Diktare som jag är skrev jag även en dikt om Lucia här om dagen som jag tänkte dela med mig av:
 
Hon vandrar runt i mörkret med hopp och med frid
Hon bär en krona av ljus som skänker tro i vår tid
Hon strålar av kärlek och värme hon skänker
Ögon så vackra, likt stjärnor som blänker
 
Klädd i vitt linne, runt midjan ett band
Hon erbjuder trygghet, en hjälpande hand,
En flicka från Sicilien, en symbol för Guds ljus
Hon vandrar runt till gårdar, mellan stugor och hus
 
Sankta Lucia, ett helgon i världen
Med melodier som strärker människor på färden
Mitt i mörkret med en brinnande krans
Kommer Lucia med frid du inte visste fanns.
 

Läs om Lucia om ni vill veta mer om hennes liv, hon är så galet cool.
Hoppas ni haft och har en fin tredje advent!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0