LÅT OSS FÅ VÄRLDEN ATT BLOMMA.

Under det senaste året har jag kämpat mycket med identitet. Personlighet, framtidsplaner och gåvor har förmodligen varit mina topp tre-teman när jag och Jesus pratat och brottats tillsammans, och jag har upptäckt att jag har en väldigt typisk svensk mentalitet som jag vet att Jesus vill ta bort. Det jag pratar om är JANTELAGEN.

 

Denna oerhörda tjuv som berövar människor så mycket av deras liv. Det är farligt. Att leva i ett samhälle som är så präglat av "du ska inte tro att du är något"-mentalitet får människor att inte våga utmanas, ta risker eller fullt ut vara sig själva. Människor slutar växa, och det är otroligt farligt. Inte bara för den enskilda individens utveckling och liv, utan också för den närmsta omgivningens, landets, världens och till och med universums. Desto fler människor som lever efter jantelagen, desto fler uppnår inte sin fulla potential i sina olika talanger, gåvor och personligheter – tänk så mycket forskning, journalistik, konst, politik, hantverk, lärande, design, bakverk, frisyrer och problemlösningar etc. världen går miste om! Allt detta genom att ingen uppmuntrar till att följa drömmar och att växa! Jag vill ha ett samhälle där människor brinner för sina intressen, jobb och liv. Jag vill ha ett samhälle som uppmuntrar till att aldrig sluta växa. Där man aldrig slutar utvecklas. Där man vågar ta risker, chanser och utmaningar utan att bli klandrad för att "ta för mycket plats", "kräva för mycket uppmärksamhet" eller "tro att man är bättre än alla andra". Låt inte jantelagen vara den styrande rösten i ditt liv! Du är menad att växa och att blomma! 

 

Just nu befinner jag mig en process av att kämpa emot min svenska jantelags-mentalitet. Vet ni hur jag gör det? Jag blir älskad och uppmuntrad. På ett sätt gör jag ingenting förutom att låta mig själv vara beroende av Jesus och av andra människor. Jag tränar i att lyfta blicken från mig själv och mitt eget och erkänna att jag faktiskt inte klarar mig själv. Och detta har gjort att jag växer med rekordfart. Jag lär mig, jag inspireras och jag ger det vidare. Är på praktik i en fantastisk församling i Helsingborg och de har fått mig att växa flera meter (bildligt talat) bara genom att helt kravlöst uppmuntrat, älskat och peppat mig för den jag är. De har inte gett mig några ”måsten”. Allt jag har fått är en kärleksfull omgivning som lyfter och backar upp mig genom allt och detta i sin tur gör att jag får energi till att göra det jag älskar, växa i det, våga satsa lite mer och sedan ge det vidare till andra. Och detta, mina vänner, är följderna av ett liv nära Jesus. Genom vad de gör tränar och inspirerar de även mig till att göra detsamma. Att själv leva nära Jesus, uppmuntra andra och få andra att växa. Ingen jantelag här inte.

 

Så, hur ska vi göra?

  • Vi behöver alla skapa varsitt växthus. En plats där vi får växa. Där vi vågar be om hjälp både i val, bön och uppmuntran. Några människor som känner oss, backar upp oss och hjälper oss hålla fokus på rätt saker i livet. 
  • Vi behöver också vara någon annans växthus. Peppa, uppmuntra och backa upp människor i vår omgivning. Tro mig, att få se dina närmaste växa och uppnå drömmar kommer få dig att växa också. Ge så skall du få! Det är ingen klyscha, det funkar!


Det är min uppgift till oss alla idag,
för resten av våra liv.
Låt oss få världen att blomma. 



Kommentarer
Judith

Hej fina du!💕

Vet att detta är ett äldre inlägg men jag skrolla förbi och kände att jag skulle läsa. Budskapet träffa mig verkligen och var just det jag behövde höra!✨ Vi måste börja tro på oss själva och de gåvor vi besitter! Och inte anpassa oss efter jantelagens normer. Tack för att du delar med dig av dina tankar!💖

Kram Judith💖

2018-09-18 @ 11:55:50
Judith

Hej fina du!💕

Vet att detta är ett äldre inlägg men jag skrolla förbi och kände att jag skulle läsa. Budskapet träffa mig verkligen och var just det jag behövde höra!✨ Vi måste börja tro på oss själva och de gåvor vi besitter! Och inte anpassa oss efter jantelagens normer. Tack för att du delar med dig av dina tankar!💖

Kram Judith💖

2018-09-18 @ 11:57:25
Judith Junaeus

Hej fina du! <3

Vet att detta är ett äldre inlägg men jag skrollade förbi och kände att jag skulle läsa. Budskapet träffade mig verkligen och var just det jag behövde höra!<3 Vi måste börja tro på oss själva och de gåvor vi besitter! Och inte anpassa oss efter jantelagens normer. Tack för att du delar med av dina tankar! <3

Kram Judith <3
'

Svar: Hej fina du! Åh, tack att du läser. Så fint att det fick bli till uppmuntran. Du är fantastisk! Och ja - låt oss blomma :D Kramar! <3
-sofiadelhag.

2018-09-18 @ 16:49:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0