Bara vara.

Brasan som jag tände för någon timme sedan har blivit till glöd som lite i taget slocknar för var sekund som går. 
Jag har tänt ljus. Lagt täcken och kuddar i en stor hög framför den öppna spisen. 
Käkade kvällsmat på golvet framför en sprakande brasa och en julskiva jag kanske egentligen skulle väntat någon vecka till för att lyssna på. Kände den bekanta känslan av stress komma krypande, trots allt detta. 
 
När jag sitter där, för bara några minuter sen, så kände jag mig plötligt stressad över att jag inte pratat med Jesus riktigt idag. Jag kände mig stressad för att det plötsligt kändes som jag inte orkat prata med honom på några dagar, länge i alla fall. Så jag försökte stänga borta stressen och bara fokusera. Gå in i en bön, en konversation, med Jesus. 

"Hej Jesus." (ja, jag brukar börja så, för då hör jag mer naturligt hur Han svarar, när jag startar bönen som en konversation som är öppen för svar och inte bara säger det jag vill-tacka-godnatt-amen som jag annars lätt gör när jag inte gör så." 
 
"Hej Sofia. Varför stressar du?" 
 
"Ehm jag stressar inte, vad menar du?"
 
"För att en relation ska hålla behöver man inte alltid ha kontakt genom att man pratar varje dag, vet du det?"
 
"Men Jesus, håller man inte relationen mer levande om man pratar med varandra?" 
 
"Jo, men det ska inte kännas som ett måste. Man måste bara vara med varandra ibland. Helt kravlöst. Jag känner dig och jag vet hur du mår. Du behöver inte ligga uppe en halvtimme extra för att försöka prata med mig. Det kan du göra ibland. Men jag vill att du ska vilja det. Ibland orkar man inte prata och då är det helt okej att säga att vi bara ska vara, så hänger vi lite istället. Vi behöver inte prata. Vi kan sitta framför er öppna spis och kolla hur brasan slocknar mer och mer, det är också ett sätt att hålla en relation levande. Om du ständigt hade känt ett krav på att du måste prata med alla du känner för att relationen skulle hålla så är det ingen trygg relation. Det är en relation som ständigt, varje dag, behöver ved till elden för att inte slockna. Vår relation är inte av den sorten. Den är trygg och levande. Och ibland har vi råd att bara vara." 
 
Jag skrev detta som en konversation nu för att ni lättare ska förstå vad jag upplevde att Han förklarade för mig. Och Han har så rätt. Trygga relationer kräver inte ständigt prat varje dag, det blir faktiskt ganska jobbigt i längden om man var tvungen att hålla alla sina relationer levande varje dag genom att vara tvungen att prata med alla man kände. Man glömmer ibland, för att det är så naturligt i våra "vanliga" relationer, att man behöver göra olika saker för att en relation ska överleva, och en av de sakerna är att bara vara. I vår stressfyllda värld har vi svårt att "bara vara" ibland. Och jag kan även ha svårt att behandla min tro som något utanför stressen. 
 
Det kanske bara är jag som känner så, men jag kan bli stressad när jag kommer på mig själv att jag fokuserar på Gud för lite i min vardag. När jag väl är stressad eller trött påverkar det liksom hela mitt jag och även min Gudsrelation. Gud är helig, Han är konungarnas konung, Han är den mest fantastiska och fenomenala som finns, Han är kärleken själv! Varför ska då min relation till min Kung få påverkas av världsliga ting? Det blir jag stressad över. Men vet ni vad Han säger då? 
 
"Sofia, vi har en relation som också kräver att bara vara ibland. Du är min dotter och jag har inga krav på dig. Jag älskar dig för den du är och du behöver inte prestera för att min kärlek till dig ska växa. Jag älskar redan dig så oändligt mycket. Så kära du, jag vet hur du mår, så nu tycker jag att vi bara ska vara en stund. Andas. Stressa inte. Bara sitt här framför brasan med mig ett tag." 

Är du också stressad som jag? Gör då som Jesus sa till mig, för han säger det till dig också;
Känn inga krav på att du måste prata med Honom. Ge bara er relation lite tid så kommer det gå bra. Släpp allt en stund, och bara va med Jesus. Han älskar inte dig för dina prestationer eller dina "vackra böner", Han älskar dig för att du är Hans barn, och Han vill vara med dig. Kom ihåg det. 
 
 


Kommentarer
Stina

Hej
jag ville bara tacka för detta inlägget, jag har samma problem med stress över att inte "orka ta tag" i relationen med Gud så detta behövde jag verkligen höra. Stort ärligt innerligt tack för att du delar dessa upplevelser och saker som Gud säger till dig!!! Du anar inte vad det betyder!!!

Svar: Fantastiskt! Tack att du berättar detta, det gläder mig att få höra hur Gud kan använda bloggen för att tala till människor. Det är svårt att dela sina innersta tankar och svårigheter när man står i egen kraft. Då är det så skönt att GUD får ge mig styrka och att HAN får använda mina sprickor liksom. Utan Honom hade jag aldrig pallat att blogga. Och det är såå härligt att få veta vad Gud kan göra genom bloggen. Så TACK att du delar! Det ger mig hopp och glädje. Gud välsigne dig!
-sofiadelhag.

2015-09-29 @ 14:32:33


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0