Ge så skall du skall få, ett exempel: SECONDHAND!

Hej på er fina människor!!
 
Det var ett tag sen jag skrev här nu,
och anledningen till det är att jag planerat detta inlägg som jag skriver nu, lite.
Har lekt med min kamera och funderat ut hur jag ska formulera mig i det jag vill få fram,
och jag ska utgå från ett ställe i bibeln där det står: "Ge så skall du få"
 
Vad innebär nu detta?
ge så skall du skall få..
går det ens ihop?
Om man ger bort något.. ska man då förvänta sig något tillbaka?
 
Nej, inte alltid. Inte materiella saker i alla fall.
Det är som på julafton,
man ger en julklapp och tillbaka får man en glad reaktion och ett leende,
och det brukar i alla fall jag bli enoooormt tacksam över, heelt underbart!
 
MEN det finns ett sätt då man kan ge till människor som behöver ens pengar mer än en själv,
men samtidigt få något gött tillbaka,
och det jag snackar om är SECONDHAND!
 
SJUKLIGT värt.
 
Jag kan bara säga att jag älskar gamla grejer och secondhand,
därför har jag börjat grunda min klädstil och inredningen i mitt rum efter detta,
med andra ord: Gamla grejer/secondhand.
Jag köper mycket på secondhand,
och det behöver egentligen inte bara vara sådant som ser gammalt ut (även om det mest är det jag köper) utan det finns allt möjligt som folk har gett till alla olika secondhand butiker runt om i landet.
 
Fördelarna med detta då? varför ska JAG gå runt i kläder som, visserligen är snygga, MEN som någon annan redan har haft INNAN mej?
Några punkter om det sjukt positiva med detta:
-Miljövänligt (återanvändning)
-Ekonomiskt (galet bra priser)
-Hjälpande (pengarna du köper för går till hjälporganisationer som för pengarna vidare till bättre behövande)
 
undrar lite: VAD ÄR DET NEGATIVA MED SECONDHAND?!
 
finns inget tycker jag.
 
Det är så gaaalet värt och jag tror att om man lär sig att leta bland kläder, möbler och serviser så kommer man hitta galet mycket grejer som man verkligen tycker om. Det har jag gjort i alla fall! :)
 
Så, om du har lite pengar över och du funderar på "vad kan jag göra för att hjälpa andra?"
varför inte ta en sväng till en secondhand?
det är sjukt värt. jag hittar dock alltid något, så jag slösar väääldigt mycket pengar på det, men det är värt det. Fett värt det.
 
det finns förstås sjukt många andra sätt att ge,
man kan bli månadsgivare till olika hjälporganisationer eller så kan man bli fadder,
vilket också är sviiiiiiinbra.
 
Om ni sitter och tänker "jaha, varför ska man bli fadder? vad får JAG av det? behövs jag ens? räcker det inte med att alla andra är faddrar? jag kan ändå inte göra någon skillnad."
vakna. ALLA kan göra något! Alla har vi tillräckligt med kraft i oss för att göra något. Små eller stora gärningar, allt ränkas och gör nytta. PLUS man får så mycket. Man får vara med och göra skillnad i ett barns liv och hjälpa detta barn att gå i skolan och få en bra uppväxt, det kallar jag att FÅ! att få vara med att göra skillnad. Så awesome.
 
och om någon suttit och undrat varför jag i början av inlägget skrev att jag "lekt med min kamera",
så får ni veta det nu: en kväll fick jag idén om detta inlägg och plockade fram en del av mina secondhand-kläder, tog fram kameran och stativet, hände upp lite skynken för min garderob (man får ta det lilla man har) och lade fram några exempel på min "secondhand-stil" som utvecklats under senaste tiden. Så nu ska ni få lite exempel på lite outfits jag har med mina secondhand-kläder (samt ett enstaka plagg av mammas/pappas gamla kläder). Here we go:
 
Bild 1: Mörkblå basker, vit blus, svart spetskjol.
Bild 2: Rutig kavaj, rosa stråhatt, vit klänning
 
Bild 3: Den vita klänningen, samma som bild 2  
Bild 4: Aprikosfärgad 50-tals klänning, gråa knästrumpor
Bild 5: Vit blus/skjorta, randig väst, rutiga shorts, gråa knästrumpor, svarta lack-kängor
Bild 6: Brun mocka-jacka, vit blus (mammas gamla), ljusblå jeanskjol
Bild 7: Rosa hatt, Lila klänning
Bild 8: Mörkblå basker, Blå/svart/brun-rutig skjorta/tunika, gråa knästrumpor, bruna låga klackskor (mammas)
Bild 9: Vit blus, blommig byx-kjol (mammas), bälte (pappas), gråa knästrumpor, bruna låga klackskor
Bild 10: Vit blus, randig kjol, Bälte (pappas), gråa knästrumpor, svarta lack-kängor
Bild 11: Vit blus, svart-vit mönstrad kofta, ljusblå jeanskjol, gråa knästrumpor, svarta lack-kängor
Bild 12: Vit blus, Svart ull-kavaj/jacka, Mörkblå sjömans-shorts med skärp, vita spets/nät-handskar

nu har ni sett lite av det jag har på mej ibland,
den sista bilden ute i snön är från dagens fotorunda med min syster om ni undrar varför det bara finns en tagen utomhus..
 
men seconhand är ett sätt för mig att köpa grejer utan dåligt samvete,
för jag vet att allt jag köper för, alla pengar jag "slösar" bort går till något bättre,
så jag tackar de som kom på detta med secondhand,
och jag tackar Gud att Han gav den personen/de personerna den idén,
för jag tror att det var Gud.
Han har alltid med ett finger i spelet när det gäller sånna här goa grejer,
 
så ett tips från mej,
secondhand-freak som jag är,
KÖP secondhand!
Det är as bra,
tro mig.
 
Ni hjälper både människor, miljön och slösar inte alls mycket pengar,
hur bra som helst!
 
Så kör på det. Det är as bra.
 
Hjälp andra,
Ge så skall du få.
 
Tack för mej.
 
Blessings!
 
//Fia
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0